Pohdiskeleva teksti Mira Kortelahti
Mira
Kortelahti
FTSA22KP
1 = täysin eri mieltä
2 = osittain eri mieltä
3 = ei samaa eikä eri
mieltä
4 = osittain samaa mieltä
5 = täysin samaa mieltä
väite |
arviointini |
Osaan opintojakson asiat. |
4 |
Osallistuin aktiivisesti opintojaksolla. |
5 |
Olen kiinnostunut
opiskeltavista aiheista ja pohdin oppimaani itsenäisesti. |
4 |
Olen saavuttanut
tavoitteet, jotka asetin opintojakson alussa. |
4 |
Oletko oppinut
opintojaksolla jotain, josta on hyötyä työelämässäsi? |
5 |
Mitä uutta opit opintojaksolla? |
Opin paljon uutta |
Minkä arvosanan antaisit
itsellesi opintojaksosta? |
3 tai 4 |
Mitä muuta haluat kertoa
opintojaksoon liittyen (risut ja ruusut)? |
Monipuolinen opintojakso |
Ole hyvä ja kirjoita tähän lisää:
Opin
viestintätaitojen opintojaksolla paljon uusia asioita, sillä en ole hetkeen
opiskellut ja moni asia oli hieman päässyt unohtumaan. Olen tehnyt aikaisemmin
tutkivia kirjoitelmia muun muassa opinnäytetyön, mutta siitä on jo sen verran
aikaa, että tutkivan kirjoitelman tekeminen tuntui aluksi vaikealta.
Tiedonhakua ja lähdemerkintöjäkin olen tehnyt aiemmin, mutta moni tietokanta,
jota käytin tiedonhaussa, oli minulle uusi. Lisäksi en enää muistanut, miten
lähdemerkinnät tehdään. Tutkivan kirjoitelman kirjoittaminen jatkossa tuntuu
paljon helpommalta nyt, kun asiat palautuivat mieleen.
Suullisia
esityksiä olen pitänyt töissä jonkin verran ja vaikka en erityisemmin nauti
suullisten esitelmien pitämisestä, selviydyn niistä. Esiintyminen ei yleensä
jännitä minua liian paljon, vaikka pieni jännitys kuuluu asiaan. Tietysti
esiintymistä voi aina parantaa ja suullisten esitysten tunnit olivat
mielenkiintoisia, sillä oli kiva saada palautetta omasta esiintymisestä ja
seurata muiden esityksiä.
Blogiportfolion
tekeminen tuntui aluksi hieman vaikealta, mutta kun päästiin parini kanssa
vauhtiin, tehtävien tekeminen sujuikin hyvin. Teimme osan tehtävistä yhdessä ja
osan yksin, mutta kävimme kaikki tehtävät lopuksi yhdessä läpi ja muokkasimme
niitä yhdessä. Työnjako ja parityöskentely sujuivat mielestäni hyvin.
Tehtävässä
1 valitsimme selkokielen tehtävät ja aluksi selkokieli käsitteenä tuntui
vieraalta. Kun aloimme tutkimaan aihetta, tajusin, että olenkin käyttänyt
työssäni päiväkodissa selkokieltä päivittäin. Selkokielen puhuminen tuntuu
luontevalta, mutta selkokielisen tekstin kirjoittaminen oli hieman haastavaa.
Selkokili esseen tekeminen opetti hyvin, mitä kaikkea selkokielen kirjoittamisessa
pitää ottaa huomioon.
Tehtävässä
2 valitsimme päätöksenteon tehtävät. Kun teimme päätöksenteon tehtäviä, opin
paljon uutta. Minulla on aiempaa kokemusta siitä, miten pienen urheiluseuran
organisaatio toimii, mutta minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta, miten
sairaanhoitopiirissä tehdään päätöksiä. Tarkastelimme Itä-Savon
sairaanhoitopiirin kuntayhtymävaltuuston toimintaa ja päätöksentekoa. Toisessa
tehtävässä piti selvittää kokouksen ja palaverin eroavaisuuksia. Palavereista
minulla on aiempaa kokemusta muun muassa työelämästä, mutta kokouksista minulla
ei ole niin paljon kokemusta. Opin uutta tietoa kokouksien pitämisestä.
Videotehtävä
oli mielestäni tehtävistä kaikkein haastavin, sillä en koe oloani luontevaksi,
kun puhun videolla. Selvisin kuitenkin tästäkin tehtävästä ja saimme videon
kuvattua. Minulla on paljon parannettavaa esiintyessäni videolla, mutta sitä
voi oppia vain harjoittelun kautta. Sen sijaan oman liikeidean kehittely oli
todella mielenkiintoista ja liikeideaa oli todella kiva miettiä yhdessä parini
kanssa.
Mielestäni
tein opintojaksolla paljon töitä ja yritin tehdä kaikki tehtävät niin hyvin,
kun osasin. Osallistuin myös kaikille tunneille, joille pystyin. En ole hirveän
taitava tietotekniikassa, joten kaikkia teknisiä asioita en varmasti ole tehnyt
niin hienosti, kuin joku, joka on taitava tietotekniikassa. Näissä teknisissä
asioissa minulla on paljon parannettavaa.
Kommentit
Lähetä kommentti